Els
escriptors i escriptores saben que una bona narració no ha de dir coses sinó mostrar-les. És difícil que la frase “aquell matí la Laura es
sentia immensament trista i compungida” provoqui cap
emoció als lectors. Una opció més literària és, per exemple, “des del llit estant a la Laura solament li
restava mirar el sostre de l’habitació i plorar”.
Amb
la música succeeix igual. Un cantant que sobreactua a l’hora de representar una
cançó sovint em sembla sospitós. És com si l’intèrpret no confiés prou en la
pròpia capacitat de provocar emocions i, per remeiar-ho, pretengués entabanar
els espectadors afegint elements de farciment, com un vestuari estrident o uns
gestos facials exagerats. Qui no recorda
la posada en escena de “Los Inhumanos”, que van triomfar durant els anys 80? O,
més recentment, d’un individu gros que es fa anomenar King Àfrica?
Ahir
vaig assistir a un espectacle infantil
on una noia, acompanyada d’un senyor que tocava el piano, explicava contes de
nadal d’arreu del món. El decorat era fantàstic, la noia cantava esplèndidament
i els titelles van fascinar tant als infants com als pares i mares.
Un cop a casa
vaig adonar-me que no recordava cap dels contes que havia escoltat. L'espectacle va ser tan estètic que les narracions havien passat a segon terme. Sens dubte vaig
veure art, però no literari. Els contes eren el pretext.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada