A l’hora de presentar-nos
davant d’altres persones acostumem a informar-los del nostre nom propi i del
lloc on vivim. Però quan, pels motius que sigui, necessitem proporcionar-los més dades el tema
es complica. Podem dir-los els anys que tenim, si vivim en parella o si tenim fills. Una
altra opció és assabentar-los de la professió que exercim.
Anys enrera aquesta última opció
era molt vàlida perquè les persones realitzaven un únic ofici durant
tota la vida . Avui dia, en canvi, allò més habitual és haver exercit múltiples
professions, moltes de les quals considerem
transitòries.
Cal tenir present, a més,
que la generació dels que ara rondem entre 30 i 40 anys vam créixer en una època
prospera, durant la qual assistir a la universitat era realtivament senzill.
Aquest fet ha fet possible
que molts joves, provinents de totes les classes
socials, disposem d’una diplomatura o llicenciatura que, a més, hem escollit de manera lliure. Allò normal, doncs, hauria de ser que una
persona que ha estudiat, per exemple, infermeria exercís d’infermer i, alhora,
estigués motivada per assistir als malalts.
A la practica, però, tot és
més enrevessat. Moltes vegades la formació de la persona no es correspon amb la
professió que exerceix i ni una ni l’altra no acostumen a casar amb els seus interessos
personals
Ens trobem, doncs, que hi ha
persones que se senten forçades a
presentar-se d’una manera que frega el surrealisme, utilitzant frases com per
exemple “Sóc informàtic de formació, caixer de professió i músic de
vocació”.
A nivell individual la
polivalència no ha de ser necessàriament negativa. Tot dependrà de si la
persona la viu com una frustració o com un enriquiment personal. Ara bé, a nivell professional pot desgastar els treballadors i treballadores, que es veuen obligats a treballar de dia per alimentar l'estòmac i treballar de nit per nodrir la ment.
En referència a la vocació
ocorre quelcom similar. Els empresaris i gestors persisteixen a ignorar la
potencialitat de les persones que tenen a càrrec i la majoria ni tan sols sap
què agrada fer als seus treballadors o quines habilitats dominen. Aquest desconeixament comporta que els adjudiquin tasques a la babalà i acabin desaprofitant una bona oportunitat de gestionar l'empresa de manera més productiva i alhora més motivadora per tothom.
M’atreviria a dir que el
fons d’ aquest problema, però, no recau tant en el desconeixement sinó en la
por que els empresaris i càrrecs entremitjos
tenen de perdre el seu status i els seus privilegis.
Cal que es deixin de
pors i prejudicis, doncs, i comencin a treure profit dels seus treballadors. Necessitem agafar el toro per les banyes si realment
volem tirar el país endavant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada