“Perquè, fins i tot aquí, la senyora Dedlock
s’ha mort d’avorriment. Ni concerts, ni festes, ni òpera, ni teatre, ni
passejades, no hi ha res sota la cap del cel que sigui nou per ella (...)
sumida en el pou del tedi i aclaparada per la llosa de la indolència, va tenir
quasi tírria de la seva dama de companyia perquè la va veure contenta” Dickens
Ja al segle XIX Charles
Dickens va tractar del tema de l’avorriment crònic però el va relacionar
sobretot amb algunes persones pertanyents a la classe social alta,
a qui els costava trobar sentit a la vida justament perquè, gràcies als diners,
podien resoldre qualsevol problema o aconseguir qualsevol desig sense
necessitat de fer cap esforç.
Avui dia a ningú no se li
acut de vincular el tedi únicament a una determinada classe social sinó que aquest s’atribueix a múltiples
factors, com la rutina del treball o de l’estudi imposat, l’estat d’ànim
deprimit o la manca de creativitat.
No hi ha dubte que si l’avorriment
esdevé crònic pot constituir un problema per la persona ja que corre el perill
de caure en el decandiment i fins en la depressió.
Ara bé, l’avorriment
controlat és necessari ja que d’aquestes hores buides, d’aquest temps que
transcorre lent sorgeix sovint la pulsió creativa. - “Que hubiera hecho sin ti!”- va referir-s’hi Cervantes després d’escriure.
De la mateixa manera el filòsof Kierkegaard va mantenir la hipòtesi que fou l’avorriment
allò que empenyé a Déu a crear el món.
De fet, està provat que el
tedi ha estat un excel·lent company de camí pels grans intel·lectuals i
creadors. Per què, doncs, ens sentim culpables i fins ens flagel·lem quan no
hem de dur a terme cap activitat? Per què podem arribar a
pensar que si no fem res estem perdent el temps?
Imagino que la raó cal
buscar-la en la societat del consum que, pel seu afany de vendre,
ens presenta l’avorriment com si fos el
mateix diable i ens atia a comprar, realitzar cursos, assistir a espectacles, anar
de copes, viatjar... i un munt d’altres activitats que, si es fan amb il·lusió,
poden servir per enriquir-nos emocionalment. Ara bé, si es fan només per
esquivar el tedi constitueixen el paradigma d’allò que volíem evitar, o sigui
perdre el temps.
Pel que fa als infants el tema
és més preocupant perquè ells encara no poden decidir lliurement com invertir
les hores i s’han d’avenir a allò que els indiquen els progenitors.
Així, les activitats
extraescolars i el munt de possibilitats d’oci que els oferim, juntament amb el
grapat d’hores que passen a l’escola, fa
que no tinguin temps d’entrenar-se per avorrir-se. I no podem oblidar que l’avorriment,
com totes les emocions, s’ha d’aprendre a gestionar durant la infantesa per
treure’n profit en el futur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada