El narrador i el punt de vista: El narrador càmara pot narrar allò que veu, sent, olora... però, a diferència del narrador omniscient, no coneix els pensaments ni les emocions dels personatges. Tampoc no sap què va succeïr en el passat ni què succeirà en el futur.
El narrador càmara ha de conformar-se a descriure l'espai, l'aparença dels personatges, enregistrar gestos, accions i paraules.
Tot just el noi va introduir la targeta dins de la ranura del caixer automàtic, l’home de l’abric beix va sortir del cotxe, va creuar el carrer a pas ràpid i va acostar-se-li per l’esquena.
Quan va tenir-lo a
frec, l'home va treure’s de la butxaca de l’abric una petita navalla i, sense obrir-la,
va clavar-li el mànec al clatell. Immediatament el noi va provar de girar-se
però l'home va empentar-lo amb el braç que tenia lliure, fent-lo tornar a la
posició inicial, de cara al caixer.
- La
cartera, ràpid! –va bramar l’atracador
Sense pronunciar ni una
paraula el noi l’hi va entregar i l’home
va guardar-se-la dins de la butxaca. Després, sense deixar d’amenaçar
el jove amb l'arma, va recular un parell
de passes, va tornar a creuar el carrer, va entrar dins del cotxe i va
desaparèixer carretera enllà.
Encara davant del caixer el
jove va mirar-se la targeta, que continuava apuntalada a la ranura, i la va empènyer
cap a l’interior. Va assajar diverses combinacions
de xifres fins que la màquina va bloquejar-se. Després, en un
rampell d’ira, va ventar un cop de puny a la pantalla, va etzibar una puntada
de peu a la paret i va allunyar-se amb el cap cot.
Al cap de poca estona, l’home
de l’abric beix va asseure’s al sofà de casa seva i va disposar-se a revisar la
cartera, dins la qual solament va trobar un parell de
bitllets de deu euros, algunes monedes i diverses targetes promocionals. També
hi havia
un carnet de conduir, una cartilla sanitària i un carnet de la biblioteca
municipal.
Els tres documents pertanyien a la senyora Alícia Homs Martínez, jubilada.
Els tres documents pertanyien a la senyora Alícia Homs Martínez, jubilada.
M'ha agradat la història i la tècnica d'escriure-la, efectiva, eficaç.
ResponEliminaPerò, ¿per què narrador càmera? Sempre se n'ha dit el narrador omniscient... Si és una cosa nova, t'agrairé que me l'expliquis.
Salut sempre.
Gràcies!!!
EliminaA veure, t'explico el que m'han explicat en la primera lliçó del curs de l'Escola d'Escriptura de l'Ateneu (però no sé si va a missa ni si hi estaràs d'acord).
El narrador càmera és com l'omniscient però amb una diferència: que no pot conèixer els pensaments dels personatges ni el passat ni el futur.
Per exemple, puc escriure "va bramar l'atracador" però no "va bramar, neguitós, l'atracador" perquè el narrador no pot saber quin estat d'ànim té l'atracador. Com a molt podria dir "va bramar l'atracador, que semblava neguitós".
De fet, l'exercici té una segona part -que no he penjat perquè és la mateixa història- on hem d'explicar el mateix però des d'un narrador quasi-omniscient focalitzat en l'atracador (ho sap tot, pensaments, accions... però sempre en referència a l'atracador) En aquest cas he hagut de suprimir el parràgraf on el noi jove tusta el caixer perquè l'atracador no ho presencia.
Mira, m'ha anat bé per fer un repàs de la lliçó :)
A reveure