diumenge, 13 de gener del 2013

Sobre l'estudi de la literatura


Tinc la sensació que hi ha estudiants del grau de llengua i literatura catalana que coneixen molt bé els articles d'estudiosos de la literatura com Molas, Castellanos, Marfany,  Llovet, Castellet, Arnau... i molt poc les obres de Mercè Rodoreda, J.V Foix, Montserrat Roig o Jacint Verdaguer.

No és just, però, atribuir tota la responsabilitat a la manca d’interès o incompetència d’aquests estudiants; sobretot quan hi ha professors universitaris que recomanen –fins exigeixen- que els treballs de crítica literària no continguin l’opinió personal dels alumnes sinó que es fonamentin exclusivament en els estudis fiables i contrastats que han publicat els experts.  

A aquestes alçades, quan ja està gairebé tot dit i analitzat, seria una bajanada no tenir en compte el treball dels especialistes els quals, d’altra banda, ens ajuden a comprendre molt millor els nostres clàssics.  

Però aquells que avui són estudiants, demà seran els qui hauran d’opinar sobre les obres que encara no s’han escrit i, sobretot, encomanar a les noves generacions el gust per la literatura.

Com podran fer-ho si, a pesar de conèixer fil per randa tots els autors, les obres, els estils, les crítiques...  no han llegit les novel·les originals o, si ho han fet, no han contemplat la vida a través dels ulls dels personatges sinó que s’han limitat a subratllar els paràgrafs més importants?
Estic convençuda que la majoria de  persones que s’embranquen a estudiar el grau de llengua i literatura catalana són uns lletraferits; altrament no s’haurien decidit a cursar una carrera amb unes sortides professionals tan magres. Però alguns professors i professores, en comptes d’aprofitar-ho, els imposen regles que no els permeten de mostrar i treballar la sensibilitat literària ni la creativitat.  O, encara pitjor, els preparen exàmens tipus test.    
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada